Punktligt

Arbetet med att förbättra punktligheten i trafiken är en central del av MTR:s verksamhet. Vi mäter punktligheten för samtliga verksamheter dagligen för att säkra en stabil leverans till våra resenärer.

För att uppnå en hög och stabil punktlighet krävs ett strukturerat arbete inom hela verksamheten. Som hjälp i arbetet med punktlighet har förarna inom tunnelbanan och pendeltåget hjälp av digitala förarstöd. Syftet är att kunna se hur föraren ligger till mot tidtabellen och på så vis kunna hålla en jämnare och mer punktlig trafik. I förlängningen leder en jämn och bättre planerad körning även till en lägre energiförbrukning vilket är bra både för ekonomin och miljön.     

På de tio år som vi ansvarat för tunnelbaneverksamheten i Stockholm har punktligheten gått från 93,5 procent till 97,8 procent för 2019. För att uppnå en så hög och stabil punktlighet krävs ett strukturerat arbete inom hela verksamheten, från förarnas stabila körning, trafikledarnas snabba agerande till planeringsavdelningens gedigna arbete. 

Resenär tittar på tidtabell

Under 2019 var närmare 94 av 100 pendeltåg punktliga.

Sedan vi tog över driften av pendeltågsverksamheten i december 2016 har vi arbetat aktivt med att förbättra punktligheten. För 2019 landade den totala punktligheten för pendeltågen på 93,6 procent. Det är cirka fyra procentenheter högre än 2018 och fjolåret blev därmed det punktligaste året sedan millennieskiftet.  Samtidigt ökade antalet påstigande med 13 miljoner under förra året. Från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år 2019.

Även MTRX fortsätter leverera en stabil trafik till alla de som reser på sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Och det är glädjande att år efter år se att MTRX är det tågbolag som har mest nöjda kunder i branschen och är punktligast av alla tåg- och flygbolag som trafikerar sträckan. 

Samverkan för en förbättrad punktlighet
Förutom vår eget utförande av trafiken påverkas punktligheten av indirekta faktorer där vi inte har det yttersta ansvaret. Det kan vara infrastrukturproblem i form av elfel, spårfel och fel på signalsystemet eller att något eller någon obehörig befinner sig på spåren. För att utveckla och förbättra punktligheten inom dessa områden samverkar vi med Trafikverket, Trafikförvaltningen och andra leverantörer för att ständigt förbättra resenärens upplevelse av resan med oss.

 

Senast uppdaterad: 2021-05-03