Tillgängligt och smidigt
Att åka kollektivt ska vara smidigt och enkelt. För tunnelbane- och pendeltågsverksamheten arbetar vi tillsammans med Trafikförvaltningen för att säkerställa tillgängligheten. Och vi har även tillgänglighetsanpassat vår MTRX-tåg på olika sätt.
Trafikförvaltningen ansvarar för att lokaler och tågvagnar är tillgänglighetsanpassade, medan vi finns tillgängliga bland resenärerna genom våra kundservicevärdar. Värdarna hjälper till att besvara frågor och utför ledsagning som kan beställas dygnet runt på telefon, sms eller e-post. Vi felanmäler även trasiga hissar och rulltrappor till Trafikförvaltningen.
Tågen hos MTRX är tillgänglighetsanpassade genom att man enkelt kan gå från plattformen in på tåget. Det finns särskilda platser ombord där man kan sitta med rullstol, ledarhund eller servicehund som kostnadsfritt får tas med på tågen.
Trafikförvaltningen följer löpande upp hur resenärerna upplever våra medarbetares bemötande och tillgänglighet. Vi når ett högt resultat för detta inom både pendeltågen och tunnelbanan vilket är något vi är väldigt stolta över.
Smidig resa genom tillförlitlig och lättillgänglig information
Att resa med oss ska vara smidigt. Det ska vara lätt att få reda på bästa sättet att ta sig från punkt a till punkt b, när tåget går samt ifall det är några förseningar eller andra trafikstörningar. Det är därmed viktigt att trafikinformationen är tillförlitlig och lättillgänglig.
Våra möjligheter att kommunicera med våra resenärer skiljer sig mellan de olika verksamheterna. Störst frihet har vi inom tunnelbaneverksamheten där vi råder helt över den information som kommuniceras ut via högtalare på stationerna och ombord på tågen. Vi ansvarar även för text på stationsskyltar samt att uppdatera information på sl.se.
För pendeltågstrafiken och MTRX är det Trafikverket som är ytterst ansvarig för trafikinformationen. Vi har en nära samverkan med Trafikverket för att säkra snabb och tillförlitlig information till resenärerna genom ett flertal kanaler. Trafikverket informerar resande genom skyltar och utrop på stationer medan vi informerar resenärer ombord på tågen.
För pendeltågsverksamheten publicerar vi även aktivt information genom SL:s hemsida, samt skickar ut kundservicevärdar, vid omfattande störningar, för att kunna ge bästa möjliga information och hjälp till resenärerna.
Senast uppdaterad: 2021-06-29