Hittegods
MTR Tunnelbanan sköter hittegodshanteringen åt all kollektivtrafik i Stockholms län och varje dag kommer cirka 300 upphittade föremål in till hittegodsavdelningen. Här får du reda på hur du kan få tillbaka dina saker som du tappat.
Det kan dröja upp till tio arbetsdagar innan vi fått in det du tappat. Allt som hittas i SL-trafiken - utom det du tappar på pendelbåtarna - hamnar på samma ställe, men det går fortare om du tappat något på tunnelbanan än om du tappat det på en buss.
Nyss tappade föremål
Har du precis glömt mobil, plånbok, nycklar eller livsviktiga mediciner kan du ringa vår kundtjänst på telefonnummer 08 600 10 00 eller använda chatt-funktionen här på sl.se. Det här måste du göra inom fyra timmar efter att du har förlorat din sak och går att göra dygnet runt, även när hittegodsavdelningen är stängd. Kundtjänst kontaktar de som kör den linje du glömt dina saker på.
Det händer med dina upphittade saker
Hittegodsavdelningen tar hand om upphittade saker från hela SL-trafiken, utom saker tappade på pendelbåtarna (se egen sida). Det kan alltså ta upp till 10 arbetsdagar innan dina saker har kommit in till hittegodsavdelningen.
De flesta föremål kan du efterlysa på telefon 08-600 10 00 eller mejl hittegods@mtr.se. Beskriv ditt föremål så utförligt du kan när du mejlar. Skriv också vilken dag och var du tappade det, om du vet när och var det kom bort. Då blir det mycket lättare för personalen att hitta det åt dig.
Läs här nedanför vad som gäller för olika upphittade föremål.
Vantar, mössor, halsdukar och paraplyer
Har du tappat vantar, handskar, halsduk, paraply, mössa, keps, vattenflaska, enstaka skor, eller liknande, får du själv besöka hittegods och leta efter det du tappat. Det här beror på att det är så många som tappar sådana saker och att de också är svåra att skilja åt för personalen, utifrån en beskrivning.
Vid ditt besök får du berätta vad det är du förlorat, hur det ser ut och när och var det hände, sedan får du gå in i lokalen och leta efter det. Vattenflaskor och termosar söker personalen efter, enligt din beskrivning.
Dessa föremål sparas på hittegods i två veckor efter att de kommit in.
Kort och id-handlingar
Upphittade pass, körkort och andra id-handlingar skickas till Polisens hittegods.
Andra kort som bankkort, passerkort och medlemskort sparas inte. Har du tappat ett sådant kort, får du kontakta kortutgivaren och ansöka om ett nytt.
Mobiltelefoner och trådlösa hörlurar
Har du tappat en mobiltelefon underlättar det sökningen om du har sim-kortnumret eller IMEI-numret.
Har du serienumret till dina borttappade airpods eller andra trådlösa hörlurar är det lättare att hitta just dina lurar. Du kan oftast se serienumret i din mobiltelefon, under inställningarna och sedan bluetooth-inställningar.
Färskvaror och blöta saker
Matlådor, fruktpåsar, kylvaror, blommor och andra färskvaror kastas, eftersom hittegodsavdelningen inte har möjlighet att förvara sådana saker. Även blöta saker, som till exempel badkläder, kastas.
Övriga saker
Övriga upphittade föremål förvaras på hittegodsavdelningen i 90 dagar från datumet de registrerades. Dessa saker kan du alltså efterlysa på telefon eller mejl.
Om du kan ge en detaljerad beskrivning av ditt föremål och om du vet när och var du tappade det, är det mycket lättare att hitta just det du förlorat bland de saker som lämnats in till hittegodsavdelningen.
Legitimera dig när du hämtar ut
Du måste kunna legitimera dig med en fysisk id-handling (id-kort, körkort eller pass) när du hämtar ut ett upphittat föremål som kan betraktas som ett värdeföremål. Det här gäller inte för exempelvis vantar, handskar, mössor och vanliga paraplyer.
Digitala id-tjänster, som BankID och Freja-ID, gäller inte som godkänd legitimation.
Fullmakt
Om du inte kan komma själv för att hämta ditt borttappade föremål kan du skriva ut en fullmakt och ge till ditt ombud. Fullmakten laddar du ned som pdf.
Här hittar du hittegodsavdelningen
Klara östra kyrkogata 6 (nära T-Centralen)
Öppet för besök
Måndag: 11-19
Tisdag - fredag: 10-18
Lördag och dag före helgdag: 10-16
Söndagar och helgdagar: stängt.
Telefontider
Du ringer det vanliga numret till kundtjänst 08-600 10 00 och säger i talsvaret att du vill till hittegods.
Måndag: 10.30 - 18.00
Tisdag - fredag: 9.30 - 16.00
Lördag och dag före helgdag: 10.00 - 13.00
Söndagar och helgdagar: stängt.
Det är vi på MTR som sköter hittegodsavdelningen åt SL.
Senast uppdaterad: 2023-12-11