MTR tillsätter ny VD för tunnelbanan
2016-05-31 09:17
Den 1 juni får tunnelbaneverksamheten i Stockholm en ny VD i Henrik Dahlin. Han kommer senast från en tjänst som Stationsdirektör inom organisationen. Tillträdet sker den 1 juni, i samband med att MTR samlar all sin svenska verksamhet inom koncernbolaget MTR Nordic.
- Henrik har redan sedan tidigare ett gott samarbete med SL i utvecklingen av Stockholms tunnelbana och det känns både naturligt och tryggt att lämna över ansvaret för hela verksamheten i hans händer, säger Peter Viinapuu, VD MTR Nordic.
MTR har drivit Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL sedan slutet av 2009. Peter Viinapuu har varit VD sedan 2010, men då Viinapuu nu intar rollen som VD för koncernbolaget MTR Nordic överlämnas styrreglagen för tunnelbanan i Henrik Dahlins händer. Dahlin kom till tunnelbanan 2013 och känner verksamheten väl från sin tidigare roll som Stationsdirektör. Station är tunnelbanans största avdelning med ca 1 700 av verksamhetens totalt ca 2 800 medarbetare.
- Jag har under mina år på MTR tillsammans med alla fantastiska medarbetare inom stationsområdet arbetat hårt med att utveckla stationsmiljöerna och utbudet i spärrkioskerna till fördel för alla resenärer. Att få möjlighet att fortsätta det arbetet med tunnelbanan som helhet känns enormt roligt, säger Henrik Dahlin.
Fakta om tunnelbanan och utveckling sedan 2009:
- Totalt arbetar ca 2 800 personer inom tunnelbanan. (drygt 3 000 om man räknar in underhållsverksamheten).
- Stockholms tunnelbana består av 100 stationer; 49 på grön linjen, 36 på röda linjen och 20 på blå linjen.
- Av de tre tunnelbanelinjerna är den blå den som i störst utsträckning lever upp till namnet då hela 95 procent av sträckan är förlagd i tunnlar. På gröna linjen går endast 30 procent i tunnlar och på den röda linjen 50 procent.
- Tunnelbanenätet är ca 110 km långt.
- Den övergripande kundnöjdheten har gått från 78-83 procent.
- Punktligheten har gått från 94,8-97,7 procent. Det innebär alltså att 97,7 procent av tågen idag kommer och går i tid.
- Nöjd medarbetarindex har gått från 32-92 (på en skala från 0-100).
- SL:s mätningar visar att tunnelbanan är renare än någonsin.
- Spärrkioskerna kan för första gången i modern tid erbjuda hela biljettsortimentet.
- Det har införts möjlighet till kortbetalning i tunnelbanans spärrkiosker.
- Tunneltågförarna har bland annat utbildats i eco-driving vilket både gör att det går åt mindre energi att driva tågen samt en mjukare resa för resenärerna.
Inom MTR Nordic ryms förutom tunnelbaneverksamheten, underhållsbolaget MTR Tech, snabbtågsbolaget MTR Express och MTR Pendeltågen, som från och med december 2016 kommer att ansvara för driften av Stockholms pendeltåg.
Senast uppdaterad: 2019-12-06