MTR Tunnelbanan tilldelas utmärkelsen Svensk Kvalitet för andra gången
2019-03-13 14:20
Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ, har tilldelat MTR Tunnelbanan AB utmärkelsen Svensk Kvalitet - för sitt framgångsrika kvalitetsarbete.
Idag har MTR Tunnelbanan mottagit utmärkelsen Svensk Kvalitet för sitt uppmärksammade kvalitetsarbete. När MTR tog över driften av tunnelbanan 2009 var målsättningen att få fler och nöjdare kunder och att göra tunnelbanan ännu mer attraktiv för stockholmarna. Nio år efter övertagandet har avståndet till målet krympt, men ambitionen att utvecklas och leverera kvalitet är lika starkt nu som då.
– 2014 fick MTR utmärkelsen Svensk Kvalitet för första gången och att vi nu återigen uppmärksammas för vårt kvalitetsarbete är otroligt glädjande. Det är kvitto på att vi fortsatt är på rätt spår, säger Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan och fortsätter. Vi drivs av att ständigt förbättra tunnelbanan och bidra till att Stockholmsregionen utvecklas genom att leverera en effektiv, säker och modern kollektivtrafik som stockholmarna kan lita på. Både i det dagliga och när det gäller hållbarhet och nya lösningar för en region i stark tillväxt.
– Tunnelbanan är Stockholm. Den är Stockholms blodomlopp och grundbulten i en väl fungerande och levande storstadsregion. Att vår tunnelbaneoperatör i form av MTR återigen erhåller den prestigefyllda utmärkelsen Svensk Kvalitet är otroligt glädjande, men också välförtjänt. Speciellt i ljuset av hög punktlighet, pålitlighet och att tunnelbanan nu tangerar all time high för den upplevda kvalitén hos resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och styrelseordförande i SL.
I motiveringen går det att läsa att MTR Tunnelbanan arbetar för att göra människors vardag enklare med smidiga resor, attraktiva och funktionella stationsområden och omtänksamt bemötande. MTR Tunnelbanan har även en mycket kunddriven, välplanerad verksamhet med god samverkan och integration. Strategier, processer, styrkedjor och förbättringsarbete är av mycket hög klass och visar goda resultat avseende såväl kunder och medarbetare som social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Det finns en påtaglig kvalitetskultur där arbetssätten i huvudsak är förebyggande och resultaten har tydliga samband med arbetssättet.
Senast uppdaterad: 2019-12-06