Positivt majresultat för punktligheten i pendeltågstrafiken

2019-06-19 15:11

I maj uppgick pendeltågens punktlighet till 95,1 procent. Det är den högsta punktligheten som uppmätts under 2019 och också den högsta punktligheten sedan juli 2016.

Diagram punktlighet

– Punktligheten i maj tog ett kliv framåt jämfört med tidigare månader. Även om vi haft en positiv utveckling har vi förståelse för att det finns många som drabbats av förseningar och att informationen kan bli bättre i de störda lägena. Vårt mål är att punktligheten ska bli ännu bättre och antalet trafikstörningar färre och vi kommer inte att vara nöjda innan många fler av våra resenärer är nöjda. Det är inte vi som bedömer när vi är färdiga, utan det är resenärerna som avgör, säger Henrik Dahlin, VD MTR Pendeltågen

 

Åtgärder för en punktligare pendeltågstrafik

I april 2019 skrev Trafikverket, SL och MTR under en avsiktsförklaring som ska säkra en förbättrad pendeltågstrafik i Stockholmsregionen. Målet med åtgärderna är att minska trafikstörningarna på pendeltågen genom förbättrad infrastruktur, förbättra hanteringen av trafiken under och efter störningar, minska obehöriga i spår, samt att utveckla en tillförlitlig trafikinformation. Totalt omfattar åtgärdsprogrammet fler än 20 åtgärder.

Ladda ner pendeltågens punktlighetsrapport

 

Läs SVT Stockholms artikel om punktligheten inom pendeltågen här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pendeltagen-punktligare-an-pa-lange

Senast uppdaterad: 2019-12-06