Ansvar för egendom som vi använder

MTR har ett stort ansvar för tunnelbanans fordon och depåer, och det är viktigt att såväl vagnar som infrastruktur nyttjas på ett effektivt sätt samt har kapacitet för alltfler resenärer.

Vi deltar aktivt tillsammans med Trafikförvaltningen för att på ett kostnadseffektivt och framåtsyftande sätt förvalta och utveckla tunnelbanan. Det handlar om fem depåer, cirka 500 vagnar som Trafikförvaltningen äger, men som vi har ett funktionellt helhetsansvar för fram till 2023. Vi har också ett nära samarbete med Strukton, som på uppdrag av Trafikförvaltningen sköter tunnelbanans infrastruktur och signalsystem.

Målet för fordonsunderhållet är en stabil och kvalitativ leverans till trafiken för att uppnå en hög resenärsnytta. Den genomsnittliga sträckan mellan fordonsfel som lett till stopp i trafiken har ökat med 57 % under 2016, vilket vi anser vara ett väldigt gott resultat med tanke på att fordonsparken kontinuerligt åldras. Den produktion som direkt bidrar till driftsäkerheten är ett systematiskt arbete med förebyggande och avhjälpande underhåll. En viktig parameter är också samarbete mellan trafikorganisationen och underhållsorganisationen som med ett ökat fokus på att få undan trasiga vagnar innan de hinner orsaka stopp i trafiken har lett till färre och kortare stopp.

Fordonstillgängligheten har varit bra och nått upp till avtalsmålet de flesta månaderna, med undantag för oktober och november. Under den perioden hade vi stora utmaningar med avställda fordon på grund av det stora utfallet av hjulplattor som uppstod under ett mycket kort tidsförlopp på grund av halt spårperiodens infallande. Utmaningen hanterades bra och extraordinära insatser vidtogs med avseende på undergolvsvarvning av hjulpar samt axelbyten.

Fordonsstädningen har en mycket konkret inverkan på resenärernas total upplevelse. MTR har under 2016 haft ett mycket gott resultat på fordonsstädningen, där samtliga fyra av Trafikförvaltningens genomförda INSTA-kontroller har genomförts med godkänt resultat. Vi följer löpande upp utfallet på fordonsstädningen genom interna INSTA-kontroller, som utförs både av arbetsledning från underentreprenören som utför den dagliga städningen och av arbetsledningen för övrigt underhåll i depåerna, vilket borgar för god kontroll och samsyn. Vi ser också att våra interna mätningar harmonierar med utfallet på Trafikförvaltningens avtalskontroller.

Ansvarig för egendom som vi använder är Chef Fordon Johan Oscarsson och Chef Station Henrik Dahlin.

Senast uppdaterad: 2017-05-09