Våra intressenter
MTR har flera viktiga intressentgrupper, inte minst våra resenärer som varje dag gör över en miljon resor med oss. Utan våra resenärer har vi ingen verksamhet. Vår beställare Trafikförvaltningen är, i och med sin roll som kravställare, också en väldigt viktig intressent. I flera frågor samverkar vi med Trafikförvaltningen och andra operatörer/aktörer i vår bransch för att driva utvecklingen framåt vad gäller hållbart resande. Tunnelbanan och Pendeltågen kan liknas vid Stockholms blodomlopp, något som måste fungera för att människor ska kunna ta sig till jobb, skola och aktiviteter. Därmed blir också samhället i stort en nyckelintressent för oss. Miljön är en del av samhället och genom att få fler att resa kollektivt istället för att ta bilen och genom att ta miljöhänsyn i vår verksamhet kan vi också minska den totala belastningen på miljön. Vår ägare MTR Corporation Limited ställer krav på oss och ger oss stöd till vår verksamhet. Våra över 5 000 medarbetare år såklart också en väldigt viktig intressentgrupp som vi måste vara lyhörda för. Vi vet att det bästa sättet att kunna leverera utmärkt service till våra resenärer är motiverade och engagerade medarbetare. Övriga intressenter är omvärld och media, leverantörer, samarbetsorganisationer och intresseorganisationer.
Våra intressenter
VÅRA INTRESSENTERS PRIORITERINGAR
För några år sedan genomfördes en omfattande intressentdialog med fokus på tunnelbanan för att ta reda på vilka frågor som våra intressenter prioriterar. Hur intressentdialogen gick till och vad resultatet blev i form av prioriteringar samt hur vi kan tillmötesgå dem finns beskrivet i detalj i 2016 års hållbarhetsredovisning.
Vi har en kontinuerlig dialog med våra intressenter genom många olika kanaler. Våra resenärer möter vi dagligen på stationer och i våra tåg samt via sociala medier som Facebook och Twitter samt genom enkätsvar där vi regelbundet får feedback på vår verksamhet. Vi har daglig kontakt med Trafikförvaltningen och regelbundna samverkansforum med ytterligare intressenter vilket ger oss bra input gällande deras krav och prioriteringar. Dialogen med medarbetarna sker löpande i den dagliga verksamheten, men även genom regelbundna utvecklingssamtal och via den årliga medarbetarundersökningen. Vi är ett företag som vill utvecklas och uppmanar därför våra medarbetare att komma med förbättringsförslag. Detta resulterade under 2018 i nästan 1400 förslag, vilket är cirka 500 fler än året innan.
I matrisen nedan har vi beskrivit vilka fokusområden som vi bedömer är mest relevanta för respektive intressentgrupp.
Intressenters prioriteringar
Senast uppdaterad: 2019-03-15