Minskad energianvändning och koldioxidavtryck

Energianvändning

Vår verksamhet använder mycket energi. Totalt gör vi av med över 400 000 MWh varav 94 procent används till våra tåg. Den energi som inte går till tågen utgörs av fjärrvärme och el till depåer, stationer och övriga byggnader samt egna bilar och underhållsfordon. Potentialen att spara energi är fortfarande betydande, samtidigt som vi, i vårt uppdrag till Trafikförvaltningen, också förbinder oss att jobba med energieffektivisering och ett miljöanpassat körsätt.

Vi mäter energianvändningen för våra tåg, tjänstefordon, ersätt­ningstrafik och underhåll. Olika nyckeltal finns inom området som följs upp årligen.  Varje tunneltågförare följs löpande upp på hur mycket energi som går åt vid körningen. I coachande samtal mellan chef och tunneltågförare diskuteras allt från säkerhet och punktlighet till ECO-körning. Detta är något vi på sikt avser implementera även inom pendeltågsverksamheten.

Sedan 2016 gör vi en energikartläggning som förutom att det ger oss en bra bild av vår energiförbrukning även innebär att vi identifierar och ger förslag på olika energieffektiviserande åtgärder. Under hösten 2018 inleddes detaljerad energikartläggning av tunnelbanedepåer, pendeltågsdepåer och pendeltågsstationer.

Under 2017 och 2018 genomfördes ett arbete med att ersätta all belysning på pendeltågsstationerna till LED. Förutom en driftsäker och energieffektiv belysning så ger LED-projektet även bättre belysning och rätt ljus på rätt plats, vilket kan bidra till en tryggare och säkrare miljö för resenärerna. Även pendeltågens egen personal och entreprenörer drar nytta av den förbättrade belysningen. 

 

Energikartläggning – bra för miljön och ekonomin

Med hjälp av en energikartläggning går det att identifiera ett företags energianvändning och klimatpåverkan. Och utöver de miljömässiga vinster som går att göra, leder en sådan kartläggning inte sällan även till ekonomiska och arbetsmiljömässiga vinster. För MTR är en energikartläggning en självklarhet och ett viktigt instrument för att identifiera områden för förbättring.

Det finns flera anledningar till att göra en energikartläggning. För MTR är handlar det dels om att det finns ett lagkrav på att ett företag i MTR:s storlek måste genomföra energibesiktningar, men den kanske viktigaste anledningen, är att synliggöra den befintliga energianvändningen och identifiera möjligheter till förbättring. ­– Självklart spelar de regulatoriska aspekterna in kring varför man gör en energikartläggning. Men det som borde driva alla till att lägga ner tid och resurser på denna typ av frågor är de stora miljömässiga och ekonomiska vinster som oftast är resultatet från denna typ av arbete, säger Jörgen Wallin, Tekn. Dr. Energiteknik på Energum och ansvarig för arbetet med energikartläggning på MTR. Under 2018 har Energum på uppdrag av MTR sammanställt energistatistik för samtliga tunnelbane- och pendeltågsdepåer och tagit fram åtgärdsförslag till hur MTR kan göra energieffektiviseringar och besparingar inom givna områdena. Mer specifikt så har arbetet inneburit detaljerade kartläggningar av verksamheternas fastighetsknuta energianvändning. Under 2018 genomfördes detta på Älvsjödepån och Högdalendepån samt pendeltågsstationerna Flemingsberg, Årstaberg och Kungsängen.

 

Resultat som ger effekt på flera håll

Resultatet från kartläggningen är en rapport som visar möjliga åtgärder som kan införas för att uppnå förbättring inom en rad olika områden. För MTR handlar det främst om att det finns stor potential i att minska vår energianvändning i fastigheterna för depåerna. Det handlar bland annat om att byta LED-armaturer, koppla in närvarosensorer som är anpassade efter när personal befinner sig i lokalerna och anpassa ventilation efter behov på dygnet. – En energikartläggning kan ge vinster som reducerad klimatpåverkan och genom att anpassa sin energiförbrukning får man snabbt en ekonomisk uppsida, men även förbättringar av arbetsmiljön för de anställda är sådant som en kartläggning kan leda till, säger Jörgen Wallin. Det samarbete som inleddes mellan MTR och Energum under 2018 kommer att fortsätt under 2019. Målsättningen är att tillsammans med Trafikförvaltningen kunna genomföra de åtgärder som identifierats vid kartläggningen. – Att få arbeta tillsammans med MTR och Trafikförvaltningen som bägge har ett så tydligt engagemang kring hållbarhet är verkligen inspirerande. Om jag fick önska, skulle jag vilja att fler valde att se på miljöarbetet på samma sätt som de - att det är en möjlighet att förbättra verksamheten istället för ett nödvändigt ont, avslutar Jörgen Wallin.

EKL 

 Energikartläggning i Högdalendepån

 

 

Koldioxidavtryck

 All el till våra tåg kommer från förnyelsebara källor. Det innebär att vår trafik har ett mycket lågt koldioxidavtryck. Som stor elanvändare förstår vi dock att vår elkonsumtion kan ha viss reell påverkan på energisystemet. När vi minskar vår elanvändning innebär det att mindre el behöver produceras vilket hjälper till att fasa ut icke förnybar elproduktion. Även om en kWh förnybar el har minimalt koldioxidavtryck är det ändå alltid bättre med en kWh som inte behöver produceras. Detsamma gäller även för fjärrvärme, där vi genom miljöavtal också har ett relativt lågt koldioxidavtryck.

De delar där vi har störst potential att sänka vårt koldioxidavtryck är transporter i form av våra tjänstefordon samt tjänsteresor med flyg och taxi. En stor del av våra tjänstefordon är gasbilar som går att köra på antingen biogas/fordonsgas eller bensin. Vi har avtal så att all gas som tankas är 100 procent förnybar biogas och vi jobbar för att så stor andel av tankningar som möjligt ska ske med gas, vilket blir lättare i takt med att infrastrukturen för biogas byggs ut. Vår fordonsflotta består dock fortfarande av en del dieselbilar som behöver fasas ut. För att accelerera det arbetet startade vi i slutet av 2018 en bilgrupp som har fått i uppdrag att se över hur och när vi kan ställa om till 100 procent fossilfria bilar. Under 2019 kommer vi få in våra första rena elbilar i verksamheten och alla bilar som framöver byts ut kommer i första hand ersättas av elbilar följt av biogasbilar och bilar som kan tankas med HVO100, som är en 100 procent förnybar diesel.

Ersättningstrafiken står också för en stor del av vårt koldioxidavtryck. Under 2018 genomfördes flera större planerade avstängningar av trafiken bland annat på Bålstagrenen. Under flera veckor trafikerades då delar av sträckan mer ersättningsbussar vilket får stor påverkan på våra totala koldioxidutsläpp.

Vi har valt att redovisa växthusgaser enligt principerna i GHG-protokollet enligt GRI-standard som innebär uppdelning i scope 1, scope 2 och scope 3.

vaxthusgaser_definition

 Växthusgaser scope 1, 2, 3

 

Klimatkompensation

Vi har valt att klimatkompensera våra växthusgasutsläpp från scope 1 samt för alla våra tjänsteresor genom Tricorona. Att vi valt just dessa områden är för att det är de som vi har störst möjlighet att påverka. För 2018 kommer vi att klimatkompensera för 367 ton koldioxid där pengarna kommer att gå till ett utvalt projekt hos Tricorona. För klimatkompenseringen 2017 stöttade vi efter en medarbetaromröstning ett projekt för skyddande av skog i Zambia.

Senast uppdaterad: 2019-03-15