Resultat från kundundersökningar

Kunden ska alltid vara i centrum för oss på MTR och vårt mål är att ge service i världsklass i varje kundmöte. För att lyfta vår kundserviceleverans ytterligare har vi under året investerat i, strukturerat upp och specialiserat kundserviceorganisationen för att möta våra kunders behov på bästa sätt.

Vi har arbetat hårt för att öka kundservicen genom att bland annat skapa specifika ansvarsområden för olika kundbehov med dedikerade chefer för respektive område samt anpassat processer och rutiner med kundbehovet i fokus. Eftersom våra kunder har olika behov på olika stationer/uppgångar har vi även utvecklat stations- och uppgångsspecifika processer och rutiner.

I mitten av april 2016 tog MTR ytterligare ett steg mot att ge en service i världsklass i varje kundmöte. Då signerades nämligen ett nytt avtal avseende modernisering av kassasystem. Detta har medfört att såväl själva biljettförsäljningen har blivit snabbare, enklare och mer driftsäker, som att säkerhet och möjlighet till systemövervakning har förstärkts avsevärt. I slutet av 2016 var utrullningen slutförd och samtliga servicediskar har nu ett modernt och driftssäkert verktyg som möjliggör vidare utveckling av vårt serviceerbjudande. Denna förändring har för medarbetarna inneburit en markant förbättring då kassasystemet utgör ett av de mest centrala arbetsverktygen i servicedisken. En viktig del i detta är att rekommendera rätt biljettyp genom att förstå kundens behov och försöka öka andelen kortbetalning eftersom det är en smidigare och säkrare betalningsmetod. Under året har vi sett en ökning av antalet sålda biljetter men också av antalet kunder som väljer att gå till just oss. Allt fler väljer aktivt att besöka servicediskarna för att få service, en positiv trend som vi hoppas ska fortsätta.

 

Ansvarig för resultat från kundunder­sökningar är Chef Station Henrik Dahlin.


 

Senast uppdaterad: 2017-05-09