Tillförlitlig och lättillgänglig trafikinformation

För att resenären ska kunna planera och genomföra sin resa på bästa möjliga sätt är rätt information i rätt tid helt centralt. Det är grunden för en bra kundupplevelse. Vid störningar inom trafiken kan vi genom snabb och effektiv trafikinformation mildra de negativa effekterna.

Vi arbetar med kända och planerade förändringar i trafiken för att skapa en tillförlitlig och lättillgänglig trafikinformation. Det sker i samarbete med Trafikförvaltningen i flera kanaler via anslag, elektroniska skyltar, webbplatser, Samtrafiken, trafikredaktio­nerna och massmedia. Vid behov hänvisas resenärer också till andra stationer eller trafikslag. Informationen på stationerna ska vara tyd­lig och lätt att förstå med hjälp av skyltning och närområdeskartor.

Utropen är standardiserade och med rätt ljudnivå ökar tillgängligheten främst för synskadade. Vårt framtagna sätt att logga resultaten från informationsinsatser vid alla akuta trafikstörningar används för individuell coachning samt för att följa trender och hitta förbättringsområden. Det höjer kvaliteten och ökar samarbetet inom området. Vårt interna mål om 73 procent nöjda resenärer avseende trafikinformation nåddes inte och därför har MTR under året färdigställt och presenterat en strategisk plan för Trafikförvaltningen i syfte att på ett bättre sätt kunna ge relevant och anpassad trafikinformation till samtliga kunder under hela resan.

Nöjda resenärer störningsinfo

2016 var också ett år då arbetet med trafikinformation genomgick ytterligare förfining av metoder för datafångst och analys. Detta för att möjliggöra en ännu tätare och mer noggrann uppföljning av arbetet med information vid trafikpåverkande händelser. Ett resultat av arbetet är exempelvis att andelen tvåspråkiga informationsinsatser under året nått rekordhöga nivåer.

Vi har även lagt stor vikt vid att ge ytterligare verktyg och förutsättningar för den kundnära personalen att kunna ge information vid trafikstörningar. Utropscoachning har genomförts med stora delar av förarkåren och scenariobaserade kommunikationsplaner för ett stort antal trafikstörningar har tagits fram.

 

Ansvarig för tillförlitlig och lättillgänglig trafikinformation är Chef Station Henrik Dahlin.

 

Senast uppdaterad: 2017-05-09