Tillgänglighet för alla resenärer
Tunnelbanan fyller en viktig samhällsfunktion och ska vara tillgänglig för precis alla.
Vi arbetar på olika sätt för att styra tillgängligheten i tunnelbanan. Det är Trafikförvaltningen som ansvarar för att lokalerna och vagnarna är tillgänglighetsanpassade, medan MTR arbetar med tillgängligheten ute bland resenärerna via våra kundservicevärdars ledsagning. Ledsagningen beställer resenärerna via Trafikförvaltningen dygnet runt på telefon, sms eller e-post. Vi mäter och följer upp inställelsetiden för ledsagning. Vid felanmälan, av exempelvis trasiga hissar och rulltrappor, kontaktar vårt servicecenter Trafikförvaltningen som då vidtar åtgärder.
Alla nyanställda som arbetar i kundnära miljö (stationsvärdar, kundservicevärdar, lokalvårdare och tunneltågförare) får en grundutbildning i tillgänglighet. Den omfattar insikt och bemötande för resenärer med funktionsnedsättning. En repetition ska ske efter fem år. Vårt mål om att alla som så önskar ska få ledsagning inom 15 minuter uppfylldes till 100% under 2016.
Funktionellt ansvarig för tillgänglighet för alla resenärer är Chef Station Henrik Dahlin
Senast uppdaterad: 2017-05-09