Energianvändning

Vår verksamhet använder mycket energi. Potentialen att spara energi är fortfarande betydande, samtidigt som vi, i vårt anbud vi lämnade in till SL för uppdraget, också förbinder oss att jobba med energieffektivisering och ett miljö­anpassat körsätt.

Vi mäter energianvändningen för tunneltåg, tjänstefordon, ersätt­ningstrafik och underhåll. Olika nyckeltal finns inom området som följs upp årligen. Varje tunneltågförare följs löpande upp på hur mycket energi som går åt vid körningen. I coachande samtal mellan chef och tunneltågförare diskuteras allt från säkerhet och punktlighet till ECO-körning. Vårt kommunikationsforum kan nyttjas för att öka medvetenheten för den individuella energianvändningen i framdriften av tåget.

En utveckling av den befintliga ATO-funktionen i C20 har utvärderats under 2016. En del arbete återstår innan ett slutgiltigt beslut kan fattas om funktionaliteten skall implementeras i hela C20-flottan. MTR har också genomfört en utvärdering av en teknisk lösning för individuell återkoppling på energiförbrukning till enskild förare. Beslut kring implementering kommer att tas under första halvåret 2017. Avaktivering av tågen i depå genomförs fortsatt på trafikfri tid.

Under 2016 påbörjades även ett energieffektiviseringsarbete med att ta fram en högtryckslösning för våra klottersaneringsbilar med en mer effektiv värmepanna och motor. Den nya modellen av högtryckstvätt tar på ett effektivare sätt vara på energi. Förbrukningen av diesel förväntas minska med ca. 30 % . Denna värmepanna värmer upp vatten som används vid klottersanering. Lösningen ska implementeras fullt ut under 2017 inom klotterorganisationen.

 

Ansvarig för tågtrafikens energianvändning är Chef Trafik David Lagneholm och Chef Fordon Johan Oscarsson.

Senast uppdaterad: 2017-05-09