Klimatpåverkande utsläpp

Tunneltågtrafiken utgör endast 2% av våra koldioxidutsläpp och det största utsläppet, 65%, kommer från våra verksamhetsfordon som vi trots allt behöver ha för att säkerställa vår leverans. Vi har under året lyckats sänka dessa koldioxidutsläpp då större andel förnybara drivmedel som används är diesel. Vår bilpark omfattar cirka 30 fordon som fortlöpande ses över av vår inköpsansvarige för att miljöanpassas med bästa möjliga teknik.

I SL-avtalet finns tydliga krav på oss i fråga om tjänstefordon och ersättnings­trafik. Ett av riksdagens miljökvalitetsmål Begränsad klimatpåverkan ställer även ett generellt krav på svenska verksamheter att minska klimatpåverkan. Vi mäter verksamhetens samtliga koldioxidutsläpp som vi kan påverka och rapporterar alla utsläpp som uppstår i vår verksamhet. Om det kan du ta del av i vår miljösammanställning, Årets i siffor. Ett övergripande nyckeltal (koldioxidutsläpp per personkilometer) kopplat till utfört arbete finns som vi följer upp årligen. Se resultat i nedan diagram. Minskningen beror till stor del på att vi gått över på högra andel förnybar drivmedel i vår verksamhetsfordon.

När det gäller tjänsteresor med taxi och flyg, som trots allt måste ske, klimatkompenserar vi för 2016 års koldioxidutsläpp genom att bidra i olika Gold Standard projekt. Tidigare år har vi stöttat vindkraftsutbyggnad i Kina och inköp av energieffektiva spisar i Ghana. MTR:s anlitade ersättningstrafik för tunnelbanan utgörs av fyra biogasbussar. Om det inte räcker kompletteras dessa med bussar som drivs med etanol eller miljödiesel, det vill säga diesel med högre andel förnybar råvara.

Ansvarig för klimatpåverkande utsläpp är Operational excellence direktör Anders Hållberg.

Koldioxidutsläpp

 

 

Senast uppdaterad: 2017-05-09