Nöjda medarbetare
Vi tror på att möjligheten till utveckling av verksamheten ligger i vår förmåga att skapa en positiv arbetsplats där alla känner sig delaktiga och kan påverka sitt arbete. För att detta ska ge effekt inom samtliga delar av vår verksamhet genomför vi årligen en medarbetarundersökning som alla har möjlighet att delta i och där man är anonym. Utifrån resultatet gör varje ledare en handlingsplan för sin avdelning där förbättringsområden tas upp och diskuteras. Ledare mäts och följs upp på medarbetarnöjdheten baserat på nyckeltalet Kommunikativt ledarskapsindex, CLI, och baserat på CLI utses även årets ledare vid VMV Awards.
Vi använder oss av ett övergripande nyckeltal i medarbetarundersökningen för att mäta den övergripande nöjdheten, och under 2016 förbättrades medarbetarnöjdheten inom såväl MTR Tunnelbanan som MTR Tech. MTR Nordic genomförde undersökningen för första gången med en positiv svarsfrekvens och ett bra resultat. Vi ser vårt fortsatta arbete med medarbetarutveckling och engagemang som en bidragande del till den positiva utvecklingen av medarbetarnöjdheten. Medarbetare har bland annat möjlighet att utveckla och förbättra arbetssätt genom medverkan i WIT-aktiviteter eller genom att lämna in förbättringsförslag. Vi använder oss även av resultatkort där det tydligt framgår hur varje individ är med och påverkar våra övergripande mål.
En grundläggande faktor för medarbetarutvecklingen, och i förlängningen medarbetarnöjdheten, är det nära ledarskapet som vi ständigt arbetar med att utveckla. Genom coachning och synliga chefer skapar vi en kultur där engagemang och delaktighet uppmuntras. Vi lyfter även fram förebilder inom verksamheten vid vår årliga prisceremoni VMV Awards.
Vi ser en nedåtgående trend för nyckeltalet NPS (interna ambassadörer) inom MTR Tech i medarbetarundersökningen samtidigt som ESI (övergripande nöjdhet) ökar. Vi har analyserat detta och vet att engagemang behöver genomsyra chefsleden hela vägen från toppen och ut i varje del av organisationen för att medarbetare ska känna sig delaktiga och identifiera sig med företaget. För att säkra och utveckla detta genomförde vi en omorganisation inom MTR Tech under 2016. Detta blev möjligt då vi i början av 2016 förvärvade Mantenas del av MTR Tech, dåvarande TBT, och därmed fick ett helhetsansvar för organisationen och dess processer. Med den nya organisationen blir ansvarsfördelningen och kommunikationsvägarna tydligare och vi kan påbörja satsningar för att skapa engagemang. Som exempel har vi under 2016 arbetat med att få medarbetare delaktiga i verksamhetens utveckling och väg framåt genom diskussioner under kulturutvecklingsprogrammet Vår gemensamma resa. Vårt mål är att alla idéer ska tas emot på ett positivt sätt.
Ansvarig för medarbetarnöjdhet är varje ledare med personalansvar.
Medarbetarundersökning 2015-2016
Område |
Kategori |
Utfall 2014 |
Utfall 2015 |
Utfall 2016 |
MTR Tunnelbanan |
Antal svarade |
2014 (80%) |
2070 (84%) |
2160 (89%) |
Employee Satisfaction Index (ESI)* |
86 |
92 |
93 |
|
Employee Engagement Index (EI)** |
75 |
78 |
79 |
|
Communicative Leadership Index (CLI)*** |
78 |
82 |
83 |
|
Net Promoter Score (NPS)**** |
15 |
16 |
20 |
|
MTR Tech |
Antal svarande |
323 (87%) |
288 (79%) |
300 (85%) |
Employee Satisfaction Index (ESI)* |
64 |
73 |
77 |
|
Employee Engagement Index (EI)** |
65 |
69 |
70 |
|
Communicative Leadership Index (CLI)*** |
67 |
71 |
74 |
|
Net Promoter Score (NPS)**** |
-27 |
-35 |
-37 |
|
MTR Nordic |
Antal svarande |
n/a |
n/a |
67 (99%) |
Employee Satisfaction Index (ESI) |
n/a |
n/a |
89 |
|
Employee Engagement Index (EI) |
n/a |
n/a |
79 |
|
Communicative Leadership Index (CLI) |
n/a |
n/a |
82 |
|
* |
ESI: mäter arbetsklimatet frågorna handlar om Respekt, Samarbete, Påverkan, Återkoppling, Förtroende, Information, Helhetssyn, Mål, Kompetensutveckling, Genomförande, Uppföljning. |
|||
** |
EI: utvärderar medarbetarnas engagemang - i form av energi och tydlighet. |
|||
*** |
CLI: utvärderar att kommunikationen mellan chef och medarbetare fungerar. |
|||
**** |
NPS: mäter företagets interna attraktionskraft. Identifierar ambassadörer och kritiker. |
Senast uppdaterad: 2017-05-09