Marknad och intressenter

MARKNAD

Vår viktigaste kund är Trafikförvaltningen i och med uppdragen att driva tunnelbanan och pendeltågen i Stockholm. Trafikförvaltningen har uppdraget att bereda och verkställa beslut om inriktning och omfattning av en långsiktigt hållbar kollektivtrafik i Stockholms län, där både tunnelbanan och pendeltågen är centrala verksamheter. I förlängningen är våra slutkunder de som bor och/eller verkar i Stockholmsområdet. Alltså de som köper tjänsten: resan med tunnelbanan och pendeltågen.
En annan viktig kund för oss är alla de som reser mellan Stockholm och Göteborg med MTR Express.

Vår ambition är att bidra till utvecklingen av kollektivtrafik och spårtrafik i Norden och specifik i Stockholm där förbättring av tunnelbane- och pendeltågsverksamheten utgör en central del. Tillgång på bostäder och bra kollektivtrafik är två hörnpelare för regionens framtida konkurrenskraft. Vi inspireras därför av moderbolagets modell, som går ut på att MTR helt eller delvis finansierar utbyggnaden av nya tunnelbanelinjer med möjlighet att bygga fastigheter i anslutning till och ovanpå nya stationer och depåer. Detta är ett sätt att utveckla samhällen där marken används smart och effektivt, samtidigt som det tillgodoser en växande stads behov av kollektivtrafik, affärslokaler och bostäder. Modellen bygger på att tidigt delta i stadsplaneringen, så att tunnelbana eller pendeltåg byggs först eller i samband med att nya stadsdelar växer fram, som ett led i en hållbar utveckling.

 

INTRESSENTER

Stockholms tunnelbana har en central roll i samhället, inte bara i Stockholms innerstad utan i hela Stockholms län. För MTR är det därför viktigt att upprätthålla en konstruktiv och öppen dialog samt skapa långsiktiga goda relationer med våra intressenter. Det är bland annat i dessa dialoger som vi utvecklas och finner nya hållbara lösningar för tunnelbanan. Våra viktigaste intressenter är de grupper som påverkas allra mest av verksamheten, och som i sin tur påverkar hur vi bedriver den.

Under 2014 genomförde vi flertalet intressentdialoger för att få reda på vilka frågor som intressenterna tyckte vi skulle rapportera om i vår hållbarhetsredovisning. Utfallet från dessa blev sedan en del av vår väsentlighetsanalys. Såväl väsentlighetsanalysen som utfallet av intressentdialogerna ligger till grund för det vi rapporterar i denna, såväl som tidigare, hållbarhetsredovisningar.

 

Vår intressentkarta finner du här. 

 

Senast uppdaterad: 2017-05-30