Så styrs MTR - hållbart och långsiktigt

ÖVERGRIPANDE STYRNING

MTR Tunnelbanan (inklusive MTR Tech) och MTR Pendeltågen styrs dels av de omfattande avtalen med Trafikförvaltningen, dels faktumet att verksamheterna är tillståndspliktig inom säkerhet respektive anmälningspliktig inom miljö.

För att skapa en tydlig styrning för hela MTR Nordic har vi infört ett verksamhetsledningssystem där varje affärsområdes huvudprocess och delprocesser finns dokumenterade tillsammans med stödprocesser och rutiner. Samtliga områden för kvalitet, miljö, arbetsmiljö och säkerhet är integrerat i systemet.

MTR Nordics och samtliga affärsområdens huvudprocesser grundar sig på P-D-C-A-metodiken (Plan-Do-Check-Act) med fokus på ”input” och ”output” från kritiska processer, samt mätning och uppföljning av dessa för att säkra effektivitet. MTR Tunnelbanans huvudprocess utgår från resenärens perspektiv med fokus på kärnverksamheten: planering, drift och underhåll. För att styra och följa upp processerna har tolv övergripande nyckeltal, KPI:er, identifierats som vi sammanfattar i vår balansplatta.

Inom ramen för verksamhetsledningssystemet, Global Compact och riktlinjer från den globala MTR-koncernen ställer vi även krav på leverantörer och underentreprenörer inom främst områdena för kvalitet, miljö och socialt ansvarstagande. Vi har tagit fram en egenbedömningsenkät med hållbarhetsfrågor som vi under hösten 2016 skickade till 29 st av våra betydande leverantörer. Syftet med enkäten är att få bästa möjliga leverantörer till verksamheten och göra hållbara val. Vi registrerar delar av svaren i vårt leverantörssystem för uppföljning medan andra delar kommer att ligga till grund för framtida revisioner.   

                       

Riskhantering

Vi arbetar löpande med riskhantering för att säkra en förutsägbar och lönsam verksamhet, hantera förväntningar samt skapa förtroende för verksamheten. Det handlar om att identifiera, värdera, hantera och kontrollera de risker och möjligheter som kan påverka uppfyllandet av årliga mål och långsiktiga strategier. I detta omfattas samtliga risker: säkerhetsrisker, finansiella risker, operationella risker samt legala och kontraktuella risker. Risker som identifieras hanteras på ett strukturerat sätt, är en del av beslutsfattandet och dokumenteras på ett för ändamålet avsett sätt. Riskhanteringen är en integrerad del av vår verksamhet, huvudprocesser och projekt med syfte att trygga transparens och styrning. All riskhantering bygger på ISO 31000 och sker enligt konceptet Enterprise Risk Management, ERM. Arbetet bedrivs enligt det gemensamma ramverket och processen för företagsövergripande riskhantering samt uppfyller MTR-koncernens generella krav på riskhantering.

Försiktighetsprincipen använder vi främst vid val av de kemikalier som används i verksamheten. Även i den övriga riskhanteringen utgör principen en viktig komponent för att undvika eller minska skador på miljö och hälsa.

 

Ansvar och befogenheter

Avdelningsdirektörer eller ledare är ägare av processerna i verksamhetsledningssystemet. De ansvarar för att följa upp sina respektive processers innehåll och uppsatta mål samt utveckla och förbättra dessa enligt MTR Nordics övergripande strategi. Som vd för MTR Nordic är Peter Viinapuu ytterst ansvarig för hållbarhetsarbetet tillsammans med vd för respektive affärsområde. Ansvariga direktörer för de olika ingående delarna i hållbarhetsarbetet rapporterar till vd.

 

Uppföljning och rapportering

Ledningen diskuterar under året hur verksamhetsledningssystemet fungerar och beslutar om förbättringar eller förändringar. Krav finns på att rapportera hållbarhetsdata – kopplade till UITP och GRI – till MTR i Hongkong och London. Vi rapporterar även årligen framsteg inom hållbarhetsarbetet till FN som en del av medlemskapet i Global Compact. MTR Tunnelbanan och MTR Tech är kvalitets- och miljöcertifierat enligt ISO 9001 och 14001, och MTR Nordic kommer att certifieras under 2017. Varje år genomförs ett flertal såväl externa som interna revisioner av vårt arbete och verksamhetsledningssystem.

Varje månad har Trafikförvaltningen och MTR Tunnelbanan formella möten inom ramen för Team Tub för olika ämnesområden samt ett övergripande affärsmöte. Vid dessa möten följs leverans mot kraven i avtalet upp, där resultatet sedan ligger till grund för den ekonomiska regleringen. Inför dessa möten sammanställs rapporter av utfallet av bland annat nyckeltal, mål och leveranser som finns specificerade i vårt avtal.

 

 

STÄNDIG UTVECKLING

För MTR är ständig utveckling en självklarhet. Vi arbetar enligt konceptet Work Improvement Team, WIT, som baseras på metodiken Six Sigma. Detta för att skapa engagemang och delaktighet kring våra processer, få hållbara resultat och ökad kundfokus. Konceptet går ut på att sätta samman tvärfunktionella medarbetarteam för att fokusera på ett processrelaterat förbättringsområde, där orsak och lösning är okänd. Under 2016 har majoriteten av ledare och specialister inom MTR Nordic, Tunnelbanan och Tech genomgått en WIT-utbildning för att själva kunna driva en WIT-aktivitet. Operativa medarbetare inom hela koncernen (exklusive MTR Pendeltågen) kommer att gå en kortare utbildning i WIT-metodiken under 2017. Utbildningen kommer att bestå av en e-learning där konceptet och mer praktiska exempel kommer att tas upp.

Vårt mål är att göra WIT till en självklar del i arbetet med ständig utveckling.

 

 

HÅLLBAR UTVECKLING

MTR arbetar för att skapa långsiktiga hållbara värden för vår kund Trafikförvaltningen, ägare, medarbetare, samarbetspartner, resenärer och samhället i stort. Vår vision om att vara ett ledande globalt företag som med omsorgsfull service länkar samman och utvecklar hållbara samhällen leder oss i arbetet. Vi bidrar till en hållbar utveckling främst inom fyra områden; Gör effektivt resande möjligt, Bidrar till minskad miljö- och klimatpåverkan, Skapar mötesplatser för mångfald, och Utvecklar och länkar samman samhällen.

 

"Som ett led i att förverkliga - WIT vision 2020 - att WIT ska vara ett naturligt arbetssätt - deltar samtliga ledare i en tvådagarsutbildning i WIT-metodiken och användbara verktyg för strukturerad problemlösning. Eftersom WIT berör samtliga affärsområden inom MTR Nordic leder det även till att vi får ett gemensamt språk och tillvägagångssätt när vi arbetar med ständiga förbättringar"  säger Therese Ankare, WIT Manager MTR Nordic

Senast uppdaterad: 2017-05-30