Tjänster och produktansvar
TJÄNSTER
MTR Tunnelbanans uppdrag omfattar allt som gör att tunnelbanans tre linjer fungerar: trafikledning, tunneltågstrafik, trafikinformation, biljettförsäljning, kundservice, städning av vagnar och stationer samt underhåll av fordon och annan utrustning. Trafikförvaltningen ställer tydliga krav på oss avseende säkerhet, punktlighet, renhet och framför allt kundservice – områden där vi även utlovat en ständigt förbättrad kvalitet. Under 2016 möjliggjorde MTR Tunnelbanan mer än 1,2 miljoner påstigningar en vanlig vinterdag. Totalt genomfördes 349 miljoner påstigningar i Stockholms tunnelbana sett över hela året.
MTR Tech ansvarar för planering och utförande av fordonsunderhåll av tunnelbanevagnarna och depådrift.
PRODUKTANSVAR
MTR Tunnelbanans produkt innebär ett helhetsansvar för resenärens tunnelbaneresa uppdelat på tre avdelningar: Trafik, Fordon och fordonsunderhåll, och Station, där fordon och fordonsunderhåll sköts av MTR Tech. Till detta kommer också så kallade generella krav i form av Säkerhet och Verksamhetsutveckling. Dagens ansvar för tunnelbaneverksamheten framgår av bilden nedan, där det även framgår hur vi önskar utöka uppdraget i framtiden. Avdelningarna har tillsammans det operativa ansvaret för produktionen. Vår ambition är att ständigt förbättra och utveckla leveransen, vilket i förlängningen även innebär en ökad upplevd kundnöjdhet.
Senast uppdaterad: 2017-05-30