Fokusområde 3: Främja mångfald
Sverige idag är ett samhälle som rymmer en stor mångfald av invånare i olika åldrar med olika nationaliteter, kulturer, religioner och sexuell läggning. När denna mångfald tas tillvara leder det till en positiv samhällsutveckling och ett samhällsklimat där alla känner sig inkluderade.
För oss på MTR är mångfald en tillgång. Som arbetsgivare vet vi, av egen erfarenhet och från studier, att en inkluderande arbetsplats präglad av mångfald skapar en mängd positiva effekter som att arbetsklimatet blir mer positivt och att vi som organisation blir mer kreativ, bättre på innovation och på att lösa uppgifter. Genom att våra anställda speglar våra resenärer medför det också att vi på ett enklare sätt kan kommunicera med våra resenärer och bättre förstå deras olika behov. Vi har medarbetare från minst 100 nationaliteter vilket är något vi är stolta över och som vi vill ta till vara på. Ett konkret exempel, som kom som ett medarbetarförslag, är att operativ personal har valet att få landsflaggor på sina namnskyltar som visar vilka språk de behärskar.
För att främja mångfald räcker det inte med att ha anställda med olika bakgrund och egenskaper, man måste även skapa bra förutsättningar på arbetsplatsen med tydliga positiva värderingar och en sund kultur där ingen diskrimineras och där inga former av trakasserier accepteras. Hur vi arbetar med detta kan ni läsa under Jämställd och Jämlik arbetsplats. En annan grundförutsättning är en hälsosam och säker arbetsplats vilket även det behandlas i ett separat avsnitt.
Som Stockholms tredje största privata arbetsgivare har vi kontinuerligt ett stort behov av att hitta kompetens. Ur det perspektivet är det viktigt att vi ständigt vidgar våra perspektiv även vid rekrytering. Det råder en brist på arbetskraft i Stockholm idag samtidigt som många som skulle vilja arbeta inte får ett jobb. Det är en situation som vi på MTR vill bidra till att förändra. Ett konkret exempel på detta är att vi i egen regi 2017 startade en lokförarutbildning och under 2019 kommer starta en utbildning för tågtekniker, vilket är den första i Stockholm. Ansökningen öppnar i februari och utbildningen på 1,5 år börjar i augusti 2019.
Tågtekniker är ett bristyrke, vi vill bli fler
MTR tar sikte på Järvaveckan
Järvaveckan växer sig större för varje år som går. För MTR blev 2018 års medverkan en ”snackis” långt efter att veckan var slut. De innovativa grepp som MTR använde för att visa upp sin verksamhet och nå ut till jobbsökande var något som uppmärksammades av såväl besökare, som media och näringsliv.
En vecka i juni varje år arrangeras Järvaveckan. Ett initiativ med syfte att minska avståndet mellan de folkvalda politikerna och medborgarna. På plats finns även en rad samhällsaktörer och företag som medverkar som utställare samt arrangerar seminarier och events.
MTR har medverkat de två senaste åren, 2018 var första året som samarbetspartner. Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan och ansvarig för företagets närvaro på plats berättar om varför det är viktigt för MTR att finnas där.
– MTR är en av Stockholms största privata arbetsgivare, och vi vill och kan bidra till integrationen i Stockholm. På Järvaveckan har vi möjlighet att träffa många framtida medarbetare som vi annars har svårt att nå, säger han och fortsätter:
– Vi är ständigt i behov av duktiga och drivna kollegor och just för 2018 fokuserade vi mycket av vår närvaro på att träffa jobbsökande till de tjänster vi utannonserat.
MTR fick mycket uppmärksamhet både av besökare och media. På plats genomfördes ett rekryteringsevent med över 250 deltagare, 159 kandidater blev ”speed-intervjuade”. Därtill hölls ett hackaton tillsammans med WSP, Skanska och Scania, där framförallt unga Järvabor fick möjligheten att diskutera och presentera sina idéer om hur morgondagens stad och samhälle ska se ut.
– Engagemanget på plats var helt fantastiskt och vi är otroligt glada över all den positiva respons vi fått. Framförallt känns det extra kul att vi anställt 37 personer av de som ansökte om jobb på plats. Energin hos våra medarbetare och alla vi mötte var fantastisk och vi ser verkligen fram emot 2019 års Järvavecka, avslutar Johan Oscarsson.
Järvaveckan 2018 genomfördes mellan den 9 - 16 juni på Spånga IP av The Global Village, som är en ideell förening som är partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningen har som huvudsyften att stärka delaktigheten, demokratin och gemenskapen i samhället. Föreningen är en plattform för samhällsengagemang med fokus på integration, kultur, utbildning och mångfald. Järvaveckan 2019 arrangeras mellan den 12–16 juni.
Måltal - Främja mångfald
Senast uppdaterad: 2019-03-15