Punktligt
Ett av MTR:s viktigaste uppdrag är att leverera en punktlig och stabil trafik. För tunnelbanan och pendeltågen innebär det konkret att genomföra den trafik som Trafikförvaltningen har beställt, medan det för MTR Express innebär att leverera en punktlig trafik i förhållande till den överenskomna tidtabellen med Trafikverket – samtliga med en hög kvalitet. Utöver detta vill vi även möta eller överträffa våra resenärers förväntningar och visa att samtliga våra trafikslag är pålitliga. Ett stopp eller en störning i spårtrafiken innebär stora samhällsekonomiska förluster och för resenären är tidhållningen helt central.
Vi mäter punktligheten för samtliga verksamheter dagligen. Varje morgon får ett stort antal chefer och medarbetare en sammanställning av gårdagens utfall som utvärderas och analyseras. Inom tunnelbana och pendeltågen genomförs täta och regelbundna punktlighetsmöten där medarbetare inom trafikledning, fordonsunderhåll, analys, infrastruktur och planering deltar för att gå igenom periodens utfall och för att identifiera åtgärder. Inom tunnelbanedepåerna har alla chefer medarbetarmöten i början och slutet av varje skift för att följa upp gårdagens fordonsleverans och resultat, analysera fel och orsaker samt gå igenom dagens produktion. Utförd produktion följs även upp varannan vecka vid möten, där medarbetare från både lokal och central nivå deltar.
För att hålla punktligheten använder våra förare och servicevärdar på tunnelbanan och pendeltågen sig av två tekniker, dels att använda mikrofonen med information till resenärerna för att minska tiden för resandeutväxlingen och dels att använda olika digitala system för att kunna planera körningen bättre enligt tidtabell.
Förarna inom tunnelbanan får individuell punktlighetsåterkoppling i realtid, som under året har förfinats med hjälp av det digitala förarstödet. Förarstödet är sedan januari 2016 obligatoriskt att använda vid tågkörning i trafik. Huvudsyftet med återkopplingen är att stötta föraren att hålla en så jämn och punktlig trafik som möjligt och det är tydligt att när förarstödet används så uppnår vi positiva resultat. En jämnare och bättre planerad körning kan också medverka till en lägre drivströmsanvändningen, vilket är bra för ekonomin och miljön. En gång i månaden skickar även gruppcheferna ett personligt mail till sina förare med återkoppling på sin individuella punktlighet den senaste månaden. Även lokförare inom pendeltågen får individuell punktlighetsåterkoppling för att dels kunna se sin egen påverkan på nyckeltalet och dels för att kunna utveckla sitt körsätt.
Tunnelbanan har sedan 2010 ökat punktligheten från 93,5 procent till 97,6 procent för 2018, vilket är en fantastisk prestation. Förutom förarnas körning grundar det sig i ett strukturerat arbete hos trafikledarna som har utvecklats under flera år. Med stor kunskap och smarta lösningar vid störningar bidrar de till att minska både stopptid och konsekvenser av mindre störningar och ger därmed förutsättningar för vår fina punktlighet. Grundpelarna i en punktlig drift ska heller inte underskattas och förtjänar att omnämnas. Vi hade aldrig nått de här fina resultaten om inte planeringsavdelningen gjort ett så grundligt arbete med tidtabellerna, om MTR Tech inte levererat fordon i tid som håller hela dagen, och om Strukton i samarbete med Infragruppen på MTR inte säkerställt att infrastrukturen levererar en god tillgänglighet. Under augusti 2018 levererade vi den högsta punktligheten någonsin i tunnelbanan med 99,9 procent för blå linje.
Tågtrafik får ofta kritik för att inte vara i tid, men på sträckan Stockholm-Göteborg, som MTR Express trafikerar, är punktligheten för tåget betydligt bättre än flyget. Trots stora utmaningar under sommaren, med det varma vädret och bränder, så lyckades vi på MTR Express att för andra året i rad leverera en högre punktlighet än både flyget och SJ:s snabbtåg. Det är viktigt att den här informationen når fram till resenärer eftersom vi vet att punktlighet är en viktig faktor när det gäller val av färdsätt. MTR Express är också det tågbolag som rankas högst av alla i Svenskt Kvalitetsindex där man under 2018 nådde 69,6 vilket var drygt 10 enheter högre än SJ.
Då pendeltågen och MTR Express kör på ett öppet spår, till skillnad från tunnelbanan, finns det mer komplexa yttre faktorer som påverkar punktligheten som vi inte direkt har rådighet över. Detta kan vara infrastrukturproblem i form av elfel, spårfel och fel på signalsystemet, andra tågoperatörers påverkan eller att något eller någon obehörig befinner sig på spåren. För resenärens upplevelse av punktligheten särskiljs inte dessa omständigheter från de som vi som bolag har direkt ansvar för. För att utveckla och förbättra punktligheten inom dessa områden samverkar vi med Trafikverket, Trafikförvaltningen och andra leverantörer för att ständigt förbättra resenärens upplevelse av resan med oss.
När det gäller punktligheten för pendeltågen finns det en hel del utmaningar som även visar sig i siffrorna. MTR tog över driften av pendeltågen i december 2016 och vi har därmed inte haft lika lång tid på oss att arbeta med åtgärder för att stärka punktligheten som vi har haft i tunnelbanan. Under 2018 hade vi en hel del utmaningar både i form av en utökad tidtabell, infrastrukturproblem och interna faktorer som exempelvis fordonsfel. Detta gjorde att vi inte nådde målet på 92,5 procent utan landade på 89,7 procent. Vi har stort fokus på ökad punktlighet och har intensifierat vår samverkan med Trafikverket för att bland annat säkerställa rätt prioriteringar vid infrastrukturinsatser. Flera månader har också punktligheten varit riktigt bra för pendeltågen, inte minst i september då vi nådde 94,8 procent.
MTR Express har högst punktlighet på sträckan Stockholm-Göteborg
UNDERHÅLL
MTR har ett stort ansvar för tunnelbanans och pendeltågens fordon, depåer och stationer, och det är viktigt att såväl vagnar som infrastruktur nyttjas på ett effektivt sätt samt har kapacitet för alltfler resenärer.
Vi deltar aktivt tillsammans med Trafikförvaltningen för att på ett kostnadseffektivt och framåtsyftande sätt förvalta och utveckla tunnelbanan och pendeltågen. För tunnelbanan handlar det om fem tunnelbanedepåer och cirka 500 vagnar som Trafikförvaltningen äger, men som vi har ett funktionellt helhetsansvar för fram till 2023. Under 2018 har vi förbättrat driftsäkerheten på samtliga flottor. Vi har också ett nära samarbete med Strukton, som på uppdrag av Trafikförvaltningen sköter tunnelbanans infrastruktur och signalsystem. Vi mäter på daglig basis tågtillgängligheten i tunnelbanan vilket är ett bra mått för att säkra ett tillfredställande tågunderhåll. 2018 var tursättningen den näst bästa sedan 2009. Dessutom sattes rekord med lägst antal fordonsrelaterade stopp någonsin.
För pendeltågen har vi ansvar för tre depåer (Södertälje, Bro och Älvsjö) och cirka 130 tåg, samt alla stationer, totalt 53 stycken. Underhållet för pendeltågen sköts av Emtrain AB som är ett dotterbolag till MTR Pendeltågen.
MTR Express äger sex tåg, tillverkade av Stadler Rail, där Stadler Services Sweden utför fordonsunderhåll i en hyrd depå i Hagalund utanför Solna (i samarbete med ISS som utför städning och tvätt).
X60-tåg på service i Södertäljedepån
Senast uppdaterad: 2019-03-15