Tryggt och säkert
Att resa med tåg, tunnelbana och pendeltåg är och ska vara tryggt och säkert. Forskning visar att en stor andel våldsbrott sker inom 500 meters radie till kollektivtrafiken varför vi jobbar med ”hela resan perspektivet”. Detta innebär att det för oss är lika viktigt att känna sig trygg när man går till och från kollektivtrafiken som på stationen och på färdmedlet. Vi vet också att många känner sig otrygga vid vissa tidpunkter, särskilt kvällar och helgnätter när de reser på egen hand. Detta är något som vi vill ändra på.
Det finns flera faktorer som går att utveckla för att få till en ökad trygghetskänsla, exempelvis rätt belysning, skalskydd och social kontroll med hjälp av till exempel kameror, fler trygghetsvärdar, ordningsvakter och nattvandrare. Det är också viktigt att infrastruktur underhålls och tas om hand, att klotter saneras snabbt och att trasiga lampor och materiel byts ut och repareras.
Vi arbetar preventivt för att förhindra brott, men också för att få fler att känna sig trygga i kollektivtrafiken. Det här är ett arbete som vi inte kan göra själva, utan samverkan med flera olika aktörer är helt nödvändigt.
Samverkan avgörande för trygghetsarbetet i kollektivtrafiken
Trygghets- och säkerhetsfrågorna står högt på agendan hos MTR. För bolagets trygghetschef Thomas Ahlskog är samverkan ett centralt begrepp och något som både är viktigt och naturligt för det trygghetsskapande arbetet.
Som operatör av tunnelbane- och pendeltågstrafiken i Stockholm är det avgörande att miljöerna är trygga för att verksamheten ska fungera. Men trygghetsfrågorna är komplexa och trygghetsbegreppet är brett.
– Innebörden av vad resenärer och medarbetare upplever som tryggt eller otryggt kan variera. Det är tydligt att det finns skillnader i upplevelsen av trygghet vad gäller kön, vilka sträckor man reser och vilka tider på dygnet man rör sig i kollektivtrafiken. Trygghetsarbetet är otroligt viktigt för oss och vi arbetar aktivt med att påverka det som vi vet bidrar till att både resenärer och medarbetare får en bättre och tryggare miljö att vistas i, säger Thomas.
Samverkan ett nyckelbegrepp i trygghetsarbetet
När det kommer till arbetet som rör trygghetsrelaterade frågor i kollektivtrafiken har MTR ett nära samarbete med Trafikförvaltningen, polis, fastighetsägare, lokala företagare och ideella organisationer.
I det löpande trygghetsarbetet ligger fokus på att upprätthålla rena och snygga miljöer, synliggöra och utveckla de trygghetsresurser som finns så som trygghetsvärdar, ungdomsvärdar och ordningsvakter. Och inte minst MTR:s egen personal som, genom att utföra sitt arbete på ett professionellt, sätt bidrar till en trygg och säker kollektivtrafik.
I arbetet ingår även att identifiera förbättringsåtgärder i områden som är särskilt utsatta. Ett sådant exempel är det samverkansprojekt som initierades i Rinkeby under hösten 2018. Bakgrunden till den gemensamma insatsen var att situationen i Rinkeby och omkring tunnelbanan försämrades under hösten 2018. Både hot, våld och narkotikaförsäljning förekom och ordningsvakter bedömde att de inte kunde arbeta självständigt i Rinkeby utan polisnärvaro. Genom att polisen, Trafikförvaltningen, MTR och lokala aktörer träffades löpande i flera månaders tid kunde man identifiera en rad utmaningar och tillsammans vidta åtgärder för att öka tryggheten och trivseln.
– Tack vare insatsen har vi både lyckats skapa en tryggare miljö för såväl våra medarbetare, som resenärerna, som använder tunnelbanan varje dag för att ta sig till och från arbete och fritidsaktiviteter, det är viktigt, säger Thomas Ahlskog, Trygghetschef MTR Nordic och fortsätter:
– Jag kan inte nog understryka vikten av samverkan och erfarenhetsutbyte. Det är så tydligt att det är när vi arbetar tillsammans och lär av varandra som vi hittar lösningar som gör att vi kan uppnå ett positivt resultat, avslutar Thomas.
MTR:s trygghetschef Thomas Ahlskog
Säkerhetsarbetet inom MTR - centralt, självklart och av högsta prioritet
När det gäller säkerhet så är spårtrafik ett av de absolut säkraste sätten att färdas på. Olyckor där människor skadas till följd av kollisioner eller urspårningar är extremt ovanliga. Det händer dock att människor skadas under resan, främst till följd av att man ramlar. De flesta skador uppkommer på och kring stationerna framförallt när människor ramlar i rulltrappan. Det absolut mest riskfyllda är att befinna sig på spåret, både till följd av risken att bli påkörd eller att komma i kontakt med strömskenan.
Inom ramen för vårt avtal med SL genomför vi varje år skolinformation till låg- och mellanstadieelever i Stockholms län. Vid dessa besök använder vi oss av specialutbildade medarbetare, så kallade skolinformatörer. Fokus för besöken är trygghet och säkerhet, men vi informerar även eleverna om resande, klotter, SL-trafiken samt vilka yrken och roller som behövs i kollektivtrafiken.
För oss är säkerhet för våra anställda och resenärer vår absolut högsta prioritet och något som vi aldrig tummar på. Vi jobbar kontinuerligt med att säkerställa att alla våra medarbetare har rätt kunskap och kompetens.
Under 2018 hade vi på säkerhetsområdet de bästa siffrorna någonsin för tunnelbanan för flera av våra nyckeltal. Trafiksäkerhetshändelser var 8 per miljon tågkilometer jämfört med det tidigare rekordet på 9,6. Även resenärsskador uppvisade rekord med 0,97 per miljon resenärer liksom antalet depåhändelser som landade på 14 stycken, vilket dock är över vårt mål.
MTR Express kan se tillbaka på ett helt år utan någon OSPA (obehörig stoppsignalpassage).
Alla dessa fina resultat är ett kvitto på att vårt stora fokus på säkerhet fungerar.
David Lagneholm, säkerhetsdirektör på MTR Nordic beskriver säkerhetsarbetet
Säkerhetsarbetet är centralt inom alla bolag i MTR Nordic Group. David Lagneholm är säkerhetsdirektör på MTR Nordic och för honom och hans team ligger fokus på att säkerställa att hela MTR Nordic Group lever upp till de myndighetskrav som finns och att verksamheterna har ändamålsenliga och effektiva säkerhetsstyrningssystem som tryggar säkerheten för både medarbetare och resenärer.
Vårt arbete handlar om att identifiera och hantera risker både proaktivt och reaktivt. För att kunna göra det krävs inte bara att vi har ett utmärkt säkerhetsstyrningssystem utan även att säkerhetsfrågorna är prioriterade av alla medarbetare inom de olika bolagen, säger David Lagneholm.
Säkerhetsarbetet handlar ytterst om att se till att det är tryggt och säkert för medarbetare och resenärer. För att kunna göra det krävs det tydliga rutiner och processer. En viktig del i arbetet är därför att löpande utvärdera och förbättra dem, liksom att förutspå och hantera risker vid förändring. Under 2018 var ”säkra vanor” ett tema för oss på MTR, vilket innebar att samtliga bolag hade fokus på att förbättra och uppdatera de processer och rutiner som är centrala för hela verksamheten. Vid flera tillfällen genomfördes utbildningar kring säkerhet, riskhantering och delegering.
Vi verkar i en bransch där allvarliga händelser kan inträffa om inte säkerhetsarbetet fungerar som det ska. För oss betyder det konkret att vi måste ha säkra fordon, säker trafik och ett stabilt säkerhetssystem för att kunna bedriva vår verksamhet. Men oavsett hur många och avancerade system vi har så är den mänskliga faktorn ofta avgörande. Därför har vi lagt extra mycket tid på att kommunicera och synliggöra våra medarbetares roller och ansvar under det gångna året, säger David.
För att utveckla och förbättra säkerhetsarbetet mäts bland annat antal trafiksäkerhetshändelser, depåhändelser, fel på säkerhetskritiska komponenter, antal utbildningar och fortbildningar som hålls. Det är roligt att för helåret 2018 kunde MTR Tunnelbanan konstatera att antalet trafiksäkerhetshändelser hamnade på rekordlåg nivå sedan övertagandet 2009, en ytterligare förbättring sedan det förra rekordåret 2017. Ett annat positivt resultat var att MTR Express inte hade en enda obehörig stoppsignalpassage (OSPA-A) under hela året.
Det är otroligt inspirerande att vara del av ett företag som MTR, där säkerhetskulturen är så självklar och säkerhetsarbetet så levande i vardagen. 2018 var ett riktigt bra år och nu ser jag fram emot att ta arbetet vidare tillsammans med teamet så att vi kan nå nya mål och fortsätta utvecklas, avslutar David.
Här kan du läsa mer om hur du som resenär kan bidra till ökad säkerhet.
David Lagneholm, Säkerhetsdirektör MTR Nordic
MTR delar årligen ut Lilla Säkerhetspriset till en skolklass som på ett lekfullt sätt arbetar med hur de kan resa säkert i kollektivtrafiken. Målet med tävlingen är att lära barn hur vi alla kan bidra till en trygg och säker resa. Årets tema var ”Pappa, så får man faktiskt inte göra!”. Vinnarna har med teckningar och texter bland annat visat hur skyltar kan bli bättre, hur vi kan få färre att gå ner på spåret och hur vi ser till att det går snabbare att släcka om det brinner i en papperskorg.
Vinnare av Lilla Säkerhetspriset 2018 är klass 2B i Kevingeskolan i Danderyd
"Årets vinnare av Lilla Säkerhetspriset har på ett kreativt sätt visat med sina teckningar vad de tycker att vuxna ska tänka på för att undvika olyckor när de åker tunnelbana och pendeltåg. Genom att ställa många frågor och nyfiket söka efter svaren har de lärt sig hur vi alla kan vara trygga när vi reser. Lilla säkerhetspriset 2018 tilldelas eleverna i klass 2B vid Kevingeskolan i Danderyd."
Senast uppdaterad: 2019-03-15