Utmärkelsen Svensk Kvalitet
Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ, tilldelar MTR Tunnelbanan AB utmärkelsen Svensk Kvalitet. En utmärkelse som företaget erhåller för andra gången. Första gången MTR tilldelades utmärkelsen var 2014 och fyra år senare var det dags igen.
MTR Tunnelbanans vd, Johan Oscarsson, är både stolt och glad över utmärkelsen och menar att en sådan utmärkelse betyder otroligt mycket för organisationen.
– Att få erhålla själva utmärkelsen, för andra gången dessutom, är ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt för att hela tiden bli bättre. Det bygger också stolthet i organisationen. Det är jätteviktigt, kanske framförallt när man arbetar med något som påverkar så många människors vardag och där det är lättare att få höra om det som går fel än det som går rätt.
I motiveringen går det bland annat att läsa att MTR Tunnelbanan har en mycket kunddriven, välplanerad verksamhet med god samverkan och integration. Strategier, processer, styrkedjor och förbättringsarbete är av mycket hög klass och visar goda resultat avseende såväl kunder och medarbetare som social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.
Johan berättar att det långsiktiga målet är att bli en tunnelbana i världsklass och för att kunna bli det krävs det att man blir utmanad. Han menar att den granskning som görs av SIQ hjälper dem att utvecklas och bättre förstå om de är på rätt väg. – Jag är stolt över det vi levererar till stockholmarna. Tittar vi på nöjdkund-index, som mäts varje månad, så är resenärerna också ganska nöjda med oss. Vi har en komplex verksamhet som bara måste fungera och vi lyckas med det för det mesta.
Även om Johan är nöjd med det arbete som utförs så vet han att han är del av ett bolag som inte nöjer sig med att bara vara bra, utan som hela tiden strävar efter att bli bättre i allt de gör.
– Jag ser det som en styrka att vi hela tiden vill utvecklas. Vårt mål är att vara en tunnelbana för alla och här finns det mer att göra. Om vi vill att alla stockholmare, kvinnor och män, ska välja att åka med oss alla tider på dygnet så måste den upplevda tryggheten öka. Vi ser en positiv trend men vi behöver göra ännu mer för att nå dit. Som bransch måste vi göra våra yrken inom spårbunden trafik mer attraktiva så att vi kan fortsätta leverera den kollektivtrafik som stockholmarna behöver.
På frågan om vilken som är hans favoritsträcka i tunnelbanan kommer svaret snabbt.
– Min väg in, och sedan tillbaka hem – Röda Linjen till Fruängen.
Johan Oscarsson, Vd för MTR Tunnelbanan
Senast uppdaterad: 2019-03-15